TennisHedmanin blogi
|

Energiaa, vuorovaikutusta ja rakkautta lajiin

Ilona Rauhala

Tennisvalmentajat tekevät töitä asiakkaidensa kanssa kentällä, ja vain harvoin tulee tilaisuus, jolloin kaikki kollegat voivat kokoontua yhteen ja vaihtaa kuulumisia keskenään. TennisHedman tarjoaa valmentajilleen säännöllisesti valmennusta ja koulutusta – perjantaina 13. oli jälleen tällaisen päivän vuoro.  Kentällä tapahtuvien tekniikka- ja peliharjoitusten sijaan nyt keskityttiin muihin, vähintään yhtä tärkeisiin asioihin: miten asiakas kohdataan? Mikä tekee hyvän tennisvalmentajan? Keskustelua oli vetämässä psykologi Ilona Rauhala, mutta luennoimisen sijaan parituntiseen sessioon sisältyi paljon keskustelua ja mahdollisuuksia oivaltaa asioita.

Moni tennisvalmennuksessa käyvä tekee vastuullista työtä ja elää toisinaan hyvinkin hektistä elämää. Päivät ovat täynnä vastuuta ja päätöksiä. Tennisvalmennukseen tullessaan ihminen saattaa haluta unohtaa kaikki päivän – tai viikon – paineet ja vain keskittyä olennaiseen: hänelle on tärkeää, että valmentaja kertoo, mitä tehdään ja miksi.
Toisaalta valmennuksissa käy myös paljon lapsia ja nuoria, ja tällöin vuorovaikutus ei aina lopu valmennettavaan, vaan asiakkaan roolissa on myös lapsen vanhempi tai koko perhe. Eri ihmisillä on erilaisia oletuksia, odotuksia ja toiveita tennisharrastuksen suhteen, ja osaava valmentaja osaa vastata näihin – myös silloin, kun ryhmä koostuu erilaisista pelaajista, joilla on erilaisia tavoitteita.

Valmentajilta kysyttiin, mikä heidän mielestään tekee hyvän tennisvalmentajan. Jokainen valmentaja sai kommentoida vuorollaan, ja tärkeiksi asioiksi nousivat vuorovaikutus asiakkaan kanssa, läsnäolo, asiakkaan fiiliksen aistiminen ja siihen oikealla tavalla vastaaminen, inspirointi ja mikä tärkeintä: rakkaus tennikseen! Osalla valmentajista on taustalla pitkä kilpaura, ja valmentamisen kautta heillä on mahdollisuus pysyä mukana tennismaailmassa.

Koulutus innosti valmentajia keskustelemaan valmennuksen haasteista

Ilona kertoi asiakaskokemuksesta ja siitä, kuinka monista asioista onnistunut kokemus muodostuu. Kokemuksen keskiössä on omat tunteet ja odotukset, mutta siihen liittyy paljon muutakin: sen hetken fiilis, koko ryhmän tunnelma ja myös organisaatiokulttuuri. TennisHedmanilla panostetaan hyvään asiakaskokemukseen ja ammattimaiseen toimintaan – yrityksen arvot ovat vauhti, hauskuus ja oppiminen, ja nämä näkyvät myös kaikkien valmentajien työssä.

Kun valmentaja tulee kentälle, tuo hän mukanaan paljon enemmän kuin vain pallot. Hän tuo mukanaan ammattitaitoa, energiaa ja fiilistä.  Kuten eräs koutsi asian hienosti summasi omassa motossaan: ” Teach, bring fun and make players sweat!” eli opeta, tuota iloa ja pistä pelaajat hikoilemaan!

Asiakaskokemuksen monta kerrosta

 

 

 

 

 

 

 

 

teksti ja kuvat Pia Lemmetty 

 

Vauhti • Hauskuus • Oppiminen