Pia ja Roger
| Pian blogi

Pettymyksiä

Poikani eskaripalautteessa luki, että hän on harjoitellut pettymyksensietokykyä muun muassa erilaisten pelien avulla. Hän on oppinut pelien ja leikkien kautta, että häviäminen ei ole maailmanloppu, ja että esimerkiksi polttopallossa toisinaan häviää, toisinaan voittaa.

Minulle tennis ei ehkä ole opettanut pettymyksensietokykyä, mutta se on auttanut toipumaan pettymyksistä.  Elämässä tulee vastaan monenlaisia asioita, joihin ei ole varautunut. On toiveita, jotka eivät toteudu ja sanoja, jotka ovat jääneet sanomatta. On työasioita, jotka tökkivät pahemman kerran ja on niitä ihmisiä, jotka saavat meistä esiin ne huonommat puolet. On viestejä, jotka jäävät lähettämättä ja viestejä, joita toivoo, ettei olisi koskaan saanut.

Viime viikolla olin väsynyt, harmissani ja pettynyt. Olin nukkunut huonosti useamman yön putkeen ja yritin elvyttää itseäni toimintakykyiseksi juomalla gallonan verran vahvaa kahvia pitkin päivää. Mikään ei oikein piristänyt, ajatukset harhailivat ja väsymys oli ottamassa yliotetta. Olin jo tarttumassa puhelimeeni soittaakseni tennisvalmentajalleni, että tänään en tule – olen liian väsynyt ja liian kiukkuinen pelatakseni.

Vääntäydyin kuitenkin paikalle ja vaapuin kentälle varusteineni. Olin ihan itse vaihtanut gripinkin ensimmäistä kertaa, ja se toimi muuten ihan hyvin mutta oli kovin liukas….Olin ollut ajatuksissani ja unohtanut poistaa suojamuovin päältä. Viimeistään tässä vaiheessa ajattelin, että nyt riittää – lähden kotiin.  Jatkoimme kuitenkin pallottelua ja vähitellen tuskanhiki, tuo nihkeä ja tahmea huonojen päivien kaveri, alkoi muuttua punaksi poskille ja paremmaksi fiilikseksi. Hyvät osumat toivat itseluottamusta ja kun katseen piti tiukasti karvapallossa, unohtuivat muut murheet vähitellen kokonaan.

Harjoittelimme pelaamisen pistelaskua ja sääntöjä, mistä sain lisäpähkinää purtavakseni. Tunti kului nopeasti ja huomasin kentältä lähtiessäni, että väsymys oli tiessään. En haukotellut ja jaksoin kävellä selkä suorassa.  Moni on kertonut saavansa mielenrauhaa ja hyvää oloa meditaatiosta, joogasta tai mindfullnesista.  Olen minä niitäkin kokeillut, mutta menestys ei ole ollut kovin hyvä. Tennis sen sijaan toimii erinomaisesti. Tennistunti muuttaa fiiliskäyrän suuntaa silloinkin, kun pelit eivät suju toivotulla tavalla. Jos ei muuta, niin harmituksen aihe ainakin vaihtuu lennossa.

Vauhti • Hauskuus • Oppiminen